СЪЗДАТЕЛЯТ НА ПЛАТФОРМАТА WORDPRESS
У нас има хиляди графомани. Те щурмуваха редакциите и издателствата, но без особен успех, разбира се.
Докато един ден... и на графоманската улица изгря слънце! Какво се беше случило?... Появи се нещо ново- неугледно, тъпичко и сиво. С течението на времето го нарекоха блог. Най- използваната блог- платформа в наши дни е тази на Wordpress.com. Откъде се пръкна тя, кой е нейният създател?
Мат Муленвег е създателят на платформата Wordpress. Той дължи голяма част от своя успех на нарасналия световен интерес към блоговете. Графомани има навсякъде по света. Историята на 24 годишния милионер е направо приказна, невероятна. Наистина, как един провалил се студент е успял да се нареди сред 25- те най-влиятелни Интернет бизнесмени на нашето време?...
Муленвег е основател на компанията Automattic, която поддържа блог платформата WordPress. Цифрите на WordPress блогове постоянно се покачват. В настоящият момент те наброяват цели 5 200 000 блога. Това превръща американската компания в един от ,,основните играчи" на пазара. А приходите не са малки- според анализаторите тази година около 300 милиона долара са похарчени във връзка с ползването на блогове.
Муленвег не се превъзнася относно началото: ,,Първите години WordPress беше доста слаб продукт. Екипът ни обаче не се предаде, концентрирахме се върху развитието и изчистването на детайлите."
В училище Муленвег проявявал огромен интерес към компютрите, поддържал мрежи и се включил в група на програмисти. Скоро започнал да пише кодове за софтуерни програми. Влязъл в университета в Хюстън, но на 19 години се отказал от следването. Започнал работа в представителството на Cnet в Сан Франциско. Там имал възможността да работи над програми с отворен код. Най-важен в случая е фактът, че те били патентовани на негово име.
Безспорен е талантът на Мат Муленвег да извлича най-доброто от своя творчески екип. Като всяка успешна компания, и той има доста критици и недоброжелатели. Те обвиняват Automattic в поредица от лоши ръководни решения, които имат негативно влияние върху софтуерната индустрия. В повечето случаи критиките са дело на поуплашените конкуренти от Силиконовата долина?...
Целта на Муленвег е да разработи WordPress като успешна система за обработка на съдържание, т.е. платформата да позволява на своите потребители да изкарват пари от нея. В настоящият момент това е напълно възможно. Цели 133 сайта предлагат реклами, които могат да бъдат поставяни в блоговете. При всяко кликване върху рекламата, собственикът на блога печели определена сума. Повечето графомани обаче не са и чували за тази възможност. Те дори не искат и да знаят за нея. За тях е важно само едно: да дращят, да дращят, да дращят и да споделят със света своите незначителни, жалки и глуповати мисли и идеи.
Макар че започнал като блог програма, WordPress е софтуерната основа на много успешни интернет сайтове по цял свят, въпреки че те нямат нищо общо с блоговете. Други качествени продукти на Automattic са Akismet (програма филтрираща спама) и bbPress (софтуер за форуми).
Привлечено е и вниманието на консорциума Polaris Venture Partners, който още през 2005 надушва потенциала на продуктите. След първоначална финансова инжекция от един милион долара, през 2008 следва нов стимул - почти 30 милиона долара. Допълнителни финансови партньори са Radar, True Ventures и New York Times Co.
,,В определен момент успехът, влиянието и парите не са толкова важни, твърди Муленвег. Да знаеш, че си отговорен пред повече от пет милиона потребители - ето това ме мотивира да правя наистина качествени подобрения."
АПОСТОЛ АПОСТОЛОВ