Привет!
Благодаря за темата - наистина имаме добри специлисти, но индустрията в БГ продължава да се оплаква от тяхната липса. Ще си позволя един може би дълъг коментар, защото през изминалия месец имах няколко срещи с дизайнери и фирми, които споделиха мнения по въпроса. Ръководителите на фирми и дори председателя на БАПИОТ г-жа Валерия Жекова казват, че ишлето в страната умря и много от производителите се насочват към създаване на своя марка за нашия пазар или за износ. Търсят дизайнери, но не намират добри такива. От друга страна сме ние дизайнерите, които търсим работа, но не намираме къде да я работим. По този повод се оформиха разни инициативи, които да подпомогнат общуване между двата лагера и взаимно опознаване, но до колкото си знам от собствен опит това ще е един много дълъг и мъчителен процес.
В какво всъщност се крие основата на проблема според мен?
Първо - липсват дизайнерски борси. Хората занимаващи се с дизайн са се разделили на толкова много лагери и групи, че сме забравили едно много съществено нещо - да си оправим предлагането. Писах статия за това - дизайнът е наш продукт, който ние трябва да се стремим да продадем. Може да ви звучи пошло, но това е истината, която движи целия свят. Не знам защо ние се правим на толкова горди и неразбиращи от елементарна икономика, че не си го оправихме това до сега. Или може би, защото както каза един мой приятел - всеки иска да потрошиш 200-300 хиляди в организацията на едно такова нещо и после да дойде да те оплюва и да дава съвети от страни. И какво наблюдавам в крайна сметка - всеки сам се измъчва да дръпне на някъде, най-вече от страх да не свърже името с еди кой си некадърник или пък да не му ограби някой безценните идеи. Хора - липсва ни елементарно единство - разберете, че поне по този въпрос трябва да го имаме. Дизайна и майсторството на всеки от нас са си едно, но може би не е лошо да оставим клиентите да ги решат тези неща.
А ако започнем да си говорим за пошли неща как ви се струва подобен коментар - най-добрите напуснаха страната и трябва да си търсим специалисти от чужбина! Какво излиза, че аз щото съм си останала тук поради мои си лични причини не съм достойна да се нарека дизайнер. Не знам дали ви се е случвало да кандидатсвате на обява, в която се искат освен всички останали неща и задължителните специализации в странство. На мен ми е ясно защо се търсят подобни неща - контактите и знанията, които си придобил там евентуално ще носят ползи на теб и най-вече на фирмата, която те наема.
Второ - по този въпрос съм отворена за каквито щете коментари, но мисля, че образованието, което се получава в наш университет е малко зле. Добре, че сме си талантливи и интелигентни хора та не ни се отразява прекалено много, но фактите са си факти. За това има много причини и една от тях отново е финансовата, но това не може да е оправдание за всичко.
Трето- веднъж чух представител на немска организация да казва, че българите имаме страхотен дизайн, но ужасна организация. Мисля, че това се отнася и за самите дизайнери и най-вече за фирмите. Няма такова нещо като у нас - наш човек НЕ познава що е туй нещо кръстено организация. Свидетел съм на много такива примери - дизайнер съм и ме хваща яд, когато всеки път се сблъсквам с неуредици във фирмите, с които работя и от това страдат продажбите на моите неща и респективно клиентите са недоволни. Питам се - що ли пък българите сме решили да сме толкова зле по този въпрос. Нарочно сякаш - за да може после да плюем и се оплакваме как имаме пет века робство и нескопосана политика.
Четвърто- да не забравяме самите фирми. Повечето от тях се сбогуват с ишлемето, а останалите отчаяно искат пазарите навън. И какво става в такъв момент - дайте да не се потим ами да си намерим дизайнер, който ще има и съответните връзки в чужбина. Хитро, а:)Или пък нерядко се получава огромна несъвместимост в нашите виждания за дизайна на една марка и мераците и желанията на един търговец как да си привлече клиентите. Ама пък защо ли още по-често забравяме, че и дизайнерите и търговците искат точно да стигнат до пазара и никоя от двете страни не е склонна на компромиси, когато тръгне да се оформя един бренд. Това е море от коментари - давайте:)
Последно, че няма да ми стигнат пръстите на ръцете да изброявам - и аз като един истински българин стигам до политика и икономика. Напълно липсва политика по отношение на дизайн, реклама и ПР - дори не е нужно да се разпростирам на широко - ще ревизирам само рекламата на нашата страна и има ли такава въобще. А икономиката ни, кой каквото ще да ми разправя, но от началото на тази година на нашенеца не му е до дрехи. Добре поне, че самия пазар пооживя и има надежда поне в следващите месеци или от началото на другата година да се усети някаква свежа енергия.
За сега толкова - мисля да ви оставя да коментираме, защото въпросът е супер обширен и гледни точки има много. Ще се радвам да ги чуя!
Поздрави на всички и успехи ви желая:)))